Odhalenie: Wyeth (dnes Pfizer) použil fiktívnych pisateľov na umiestnenie 40 "vedeckých" článkov do lekárskych časopisov

13.07.2010 09:47

NaturalNews.com - 8.VII.2010 - David Gutierrez

 

       Pôvodný článok "Busted: Wyeth Used Ghostwriters To Place Over 40 "Scientific" Articles In Medical Journals"
       z angličtiny preložil Ing. Marián Fillo.

 

       Ako súčasť súdneho procesu proti gigantickej farmaceutickej firme Wyeth Pharmaceuticals (ktorá okrem iného vyrába vakcínu proti pneumokokom Prevenar a ktorú v januári 2009 kúpil Pfizer - najväčšia farmaceutická firma na svete - pozn. prekl.) bolo zverejnené, že táto spoločnosť používala fiktívnych pisateľov na prípravu prinajmenšom 40 článkov v lekárskych časopisoch, ktoré propagujú použitie hormonálneho prípravku Prempro.

       Prípravky na hormonálnu terapiu ako sú Premarin a Prempro boli veľmi populárne v 90. rokoch u žien, ktoré sa chceli vyhnúť symptómom menopauzy. Prempro sa stal bestsellerom (jedným z najlepšie predávaných liečiv) Wyethu, s obratom vyše 2 miliardy dolárov, až kým v roku 2002 nebola zverejnená štúdia, ktorá ukázala, že výrazne zvyšuje riziko invazívnej rakoviny prsníka, srdcových chorôb a mŕtvice u žien, ktoré ho užívajú. Neskorší výskum spojil Prempro so zvýšeným rizikom demencie u starších žien.

       Používanie hormonálnej terapie potom prudko kleslo a v zhode s ním klesol aj výskyt rakoviny prsníka. Odvtedy bolo započatých vyše 8.400 súdnych sporov s firmami Wyeth a Pfizer vyše 10.000 ženami, postihnutými nežiadúcimi účinkami. Vyše 8.000 z týchto súdnych sporov bolo potom spojených do jediného prípadu pred Williamom Wilsonom, sudcom federálneho súdu USA v Arkansase.

       Wilson nariadil, aby Wyeth odhalil "vedecké štúdie" s fiktívnymi pisateľmi, ako odpoveď na žiadosť obžalovaných - časopisu PLoS Medicine a New York Times. Dokumenty odhaľujú, že v rokoch 1997 až 2005 Wyeth platil firmám na komunikáciu s lekármi (medical communications firms; v podstate ide o špecializované reklamné agentúry - pozn. prekl.) za výrobu prinajmenšom 40 článkov s fiktívnymi autormi, ktoré propagovali hormonálnu terapiu nielen proti symptómom menopauzy, ale i proti iným ochoreniam, ako napr. Parkinsonova choroba. Tieto články (medzi nimi viaceré revízie predchádzajúcich štúdií) vyzdvihovali výhody hormonálnych prípravkov, zatiaľčo bagatelizovali ich riziká. Komunikačná firma zaistila tiež lekárov, ktorí sa pod spomínané štúdie podpísali ako autori.

       Články boli zverejnené v 18 rôznych lekárskych časopisoch. Ani Wyeth, ani fiktívni autori predmetných článkov neinformovali časopisy, že firma tie štúdie a ich "autorov" zaplatila.

       Prípad DesignWrite Inc. je príznačný pre rozšírené praktiky Wyethu ohľadom "vedeckých štúdií" s fiktívnymi autormi. Wyeth si túto firmu najal v roku 1997, kedy DesignWrite Inc. navrhovala dvojročný plán na propagáciu hormonálnych prípravkov Wyethu zabezpečením zverejnenia 30 rôznych článkov.

       V roku 2003 táto spoločnosť navrhla 14-stránkový koncept jedného článku s autormi uvedenými ako "treba ich určiť". Tento článok poslali Dr. Glorii Bachman z Robert Wood Johnson Medical School (lekárska škola - pozn. prekl.) v júli, a ona súhlasila s tým, že na tej "štúdii" bude jej meno. V septembri jej bol poslaný návrh kompletného článku a ona odpovedala: "Mám iba jednu opravu, ktorú som vyznačila červenou farbou."

       Článok, ktorý vyšiel v The Journal of Reproductive Medicine (časopis pre reprodukčné lekárstvo) v roku 2005, znevažoval nehormonálnu liečbu návalov horúčavy, odkazujúc na hormonálnu liečbu čoby "zlatý štandard".

       Wyeth zaplatil firme DesignWrite za výrobu tohto článku 25.000 dolárov.

       Prípad Prempro nie je prvým škandálom Wyethu s fiktívnymi pisateľmi "vedeckých štúdií". Wyeth bol už predtým donútený zaplatiť 21 miliárd dolárov v súdnych sporoch ohľadom prípravku na chudnutie Fen-Phen, ktorý tiež bol propagovaný fiktívnymi pisateľmi. V skutočnosti viaceré dokumenty naznačujú, že tieto praktiky sú štandardom v mnohých farmaceutických firmách, čo vyvoláva obavy, že zvyklosti lekárov pri predpisovaní liekov môžu byť ovplyvnené článkami, ktoré v skutočnosti nie sú vedeckými štúdiami, ale sú súčasťou firemnej reklamnej kampane.

       "Chýba filter, ktorý by čitateľovi povedal, že jadro článku pochádza od výrobcu," povedal advokát James Szaller, zastupujúci mnohých žalobcov.

       Elsevier, vydavateľ lekárskych časopisov, oznámil vyšetrovanie týchto praktík, a niektoré časopisy začali vyžadovať úplné odkrytie úlohy každého z autorov na tvorbe danej štúdie, ako aj akýchkoľvek konfliktov záujmov. Mnoho časopisov však nevyžaduje takéto informácie, a rozšírenie týchto praktík tak naďalej nie je známe.

       "Je to skoro ako so steroidmi a baseballom," povedal Joseph S. Ross z Mount Sinai School of Medicine (lekárska škola - pozn. prekl.). "Neviete, kto ich použil a kto nie. Neviete, ktoré články sú falšované a ktoré nie."

 

Kontakt

Ing. Marián FILLO Jaseňová 26
01007 ŽILINA
tel./SMS/MMS: 0904 827 031

číslo účtu SK:
520700-4200920643/8360
SK1983605207004200920643
BIC/SWIFT: BREXSKBX

číslo účtu CZ:
2800070065/2010
sloboda.v.ockovani@gmail.com